Elämää kilpirauhasen vajatoiminnan kanssa

Kuinka minulla on kilpirauhas ongelmat alkaneet? Ja kuinka tällä hetkellä voin?

Verikoe tuloksia vuosien varrelta. Tulossa blogiin enemmän juttua.

Pyöritän käsissäni joulukuussa 2014 hakemiani verikoe tuloksia siis kaikkia niitä tuloksia jota on meidän terveyskeskuksessa otettu. Siitä näkee suoraan kilpirauhasen kanssa tapahtuneen muutoksen ja mietin vain mikä on tuohon ajanjaksoon osunut elämässäni. Löytäisinkö sille asialle enemmän selitystä ja syytä vai jääkö se lopulta ikuiseksi mysteeriksi jolle en saa selkeää syytä. Eniten syytän itseäni ja sitä, että olen niin stressi herkkä ihminen.

Ensimmäisen kerran mun kilpirauhanen on verikokeilla otettu 31.3.2010 jolloin P-T4V oli 13.5 sekä P-TSH 2.0. T4V hieman ehkä alakanttiin, mutta TSH täysin normaali. Seuraavan kerran ne katsottiin helmikuussa 2014 jolloin P-TSH oli 4.5 eli jo kohonnut. 16.4.2014 P-TSH oli 4.8 ja 13.8. P-TSH 6.0. P-T4V ei ole samassa suhteessa kohonnut tuolloin 2010 se tosiaan oli tuon 13.5 ja 2014 viimeisimmässä verikokeessa se oli 13.7. Olossani olen itse huomannut eroja. On väsymystä, ärstyisyyttä, itkuisuutta siis niinku normaalia enemmän. On niitä päiviä kun voisi vain jäädä itkuisena peittojen väliin ja niitä kun nousee aamulla reippaasti ylös. Väsyn todella herkästi esimerkiksi liikunnasta. En koe, että kuntoni olisi heikko, koska voin ja pystyn kävelemään muunmuassa 10km päivässä, mutta jo pienemmästäkin olen todella nuutuneen oloinen. Pyrin harrastamaan jonkin näköistä liikuntaa jokapäivä, koska pelkään sitä jos jään sängyn pohjalle, että en saa itseäni enää liikkeelle. Kilpirauhaselle tekee hyvää myös liikunta näin olen lukenut.

Lääkärit ovat jättäneet minut yksin asian kanssa. En ole siis näillä arvoilla saanut virallista diagnosia kilpirauhasen vajatoiminnasta täten minulla ei siis ole asiaan edes lääkitystä. Olen itse asioista tulosteni jälkeen ottanut selvää ja pyrkinyt muuttamaan elintapojani sen mukaan ja viimeisimmän tuloksen jälkeen astui kuvioon mukaan merilevä. Ruokailu on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Merilevä kuuluu jokapäiväiseen elämääni nykyään. Seleenin pyrin saamaan parapähkinöistä, auringonkukansiemenistä.

Seuraava verikoe kilpirauhas arvoista otetaan kesällä 2015 eli ei mene enää kauaa. 3-4kuukautta ja tiedetään olenko sotkenut entisestään tällä kaikella arvojani, onko ne pysynyt tai kenties laskenut. Sen näyttää aika. Mietin vain on se mennyt mihin suuntaan tahansa mitä voin asialle tehdä vielä. Haluaisin välissä testeihin, mutta omalääkäri ei suostu testeihin. Olen miettinyt tuotakin asiaa. Millainenkohan soppa syntyy ja mitähän se vaatii jos haluaisi omalääkärin vaihtaa? Siis terveyskeskuksen omaläkärin. Onnistuisikohan se? On vaiva tai aihe mikä vaan se käskee mennä päivystykseen tai Turkuun työterveyteen ”se on työperäistä en minä sille mitään voi”.

Hän on lääkäri mistä hän tietää puhelimen välityksellä mikä on työperäistä ja mikä ei? Ja miten niin hän ei voisi sille mitään? Voisi hän sen katsoa ja jos se on oikeasti niin, että se olisi työperäistä tai muutoin sellainen mikä työhön liittyy menisin sitten vasta Turkuun, mutta tuntuu siltä kuin pienimmästäkin se työntäisi mut muualle. Meinasin jo viimeksi kysyä, että onko mun soitto hänelle jokin ongelma. En sitten ole enää soittanut enkä edes yrittänyt varata aikaa. Mennyt päivystykseen jossa hoetaan, että omalääkärin kanssa pitäisi puhua. Kerroin kerran, että ei se suostu käskee tänne tai Turkuun. Olivat hölmistyneitä, mutta eivät hekään asialle mitään voineet ymmärtää sen he on mahdollisesti vain päivystys keikalla eivätkä tiedä tapoja enempää.

Tämän hetken vointi on jopa ihan ok. Kesällä oloni on ollut aina parempi joten toivon, että sama jatkuu ja saan taas nauttia suht ihanasta ja kivasta kesästä. Se kuinka selviän taas seuraavasta talvesta niin toivon suuresti ettei kunnon talvea tule. Pienet pakkaset ja muu olisi ihan ok minulle.

2 kommenttia artikkeliin ”Elämää kilpirauhasen vajatoiminnan kanssa

  1. Sinun tilanteessasi kokeilisin L-tyrosiinia, ellet ole jo kokeillut? Myydään luontaistuotekaupoissa ja verkkokaupoissa.

  2. Itse asiassa Hanna en ole edes moiseen törmännyt vaikka kaikkea tuntuu, että olen tutkinut! Pitääkin katsoa nopeasti tuli jauhe ja pilleri vastaan. Kiitos vinkistä!

Jätä kommentti