Maija Haavisto

Eilen mietin kun pakon edessä menin keskustaan neljä tuntia ennen töitä, että mitähän ihmettä sitä oikeasti tekisi ennen kuin menee töihin. Lähdin kirjastoon kuten aina toisinaan kun on aikaa. Kiertelin ja katselin kunnes tulin koneelle josta voi hakea kirjaa tai kirjailijaa. Minulla oli kaksi kirjaa mielessä joihin olin jo kauan halunnut tutustua, mutta aina ne oli lainassa kun niitä kirjastosta etsin. Kokeilin taas onneani ja kirjoitin haku kenttään Maija Haavisto ja kuin tilauksesta ne molemmat kirjat olivat hyllyssä. Lähdin etsimään kirjoja ja haalisin ne kummatkin mukaani ja vetäytysin nurkka tuolille lukemaan. Tuntui, että neljä tuntia meni kuin siivillä ja pää oli täynnä ajatuksia ja mietteitä asioista.

IMG_4313.JPG

Nämä kaksi kirjaa olivat Hankala potilas vai hankala sairaus: tietoa huonosti tunnetuista pitkäaikaissairauksista sekä Uusia hoitoja autoimmuunisairauksiin. Hän pitää myös blogia jonka linkki on tuossa sivussa, mutta mainittakoon se vielä tässä kirjoituksessakin Hankala potilas vai hankala sairaus – blogi. Hän on myös kirjoittanut kirjan CFS:n ja fibromyalgian hoito. Tämä ei niinkään itseäni kiinnostanut kun tuntui, että noissa kahdessakin oli paljon luettavaa ja pää tuntui olevan samaan aikaan täynnä ajatuksia ja täysin tyhjä. Olin pitkään miettinyt noiden ostamista itselleni ja tämän 3,5tuntisen tutustumisen jälkeen olen yhä enemmän sitä mieltä, että en päässyt kuin pintaraapaisun tekemään noihin kirjoihin. Olen hänen blogiaan lueskellut jo jonkin aikaa ja tosiaan näihin kirjoihin halunnut tutustua. Nyt kun pääsin tutustumaan olen tosiaan täysin varma, että ne löytyvät jossain kohtaa omasta kirjahyllystäni.

Suosittelen kirjoihin tutustumista jos itseltä tai läheiseltä löytyy jokin sairaus. Kirjoissa on hyvin kerrottu sairauksista, nimityksistä, oireista, aiheuttajista, diognoosin tekemisestä, yhteys muihinsairauksiin sekä ennuste ja riskit. Itseltäni löytyi heti kun luin niin samoja kuin sinkin puutoksessa. Itselläni on heikot kynnet ja hiukset. Valkoisia laikkuja kynsissä. Mistä sitten saa sinkkiä jos puhutaan ruuasta? Sinkkiä saa mm. naudanlihasta ja juustosta. Täysjyväviljasta, palkokasveista ja jonkin verran pähkinöistä. (Pekaanipähkinä 5,5mg/100g). Suositeltu saantisuositus on miehillä 9mg/vrk ja naisilla 7mg/vrk jos on vegaani suositus on 25-30% suurempi tietysti myös raskaana olevalla on isompi saantisuositus.

IMG_4322.JPG

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s